Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2025

Sơn Tinh εναντίον Thủy Tinh: ο πόλεμος ανάμεσα στον Θεό του βουνού και στον Θεό της θάλασσας


Ο πόλεμος μεταξύ του Sơn Tinh και του Thủy Tinh. Ζωγραφική: Ta Huy Long
____________

Sơn Tinh εναντίον Thủy Tinh

Ο αυτοκράτορας Hùng Vương ο δέκατος όγδοος είχε μια κόρη που ονομαζόταν Mỵ Nương, η οποία ήταν πολύ ευγενική και όμορφη σαν λουλούδι. Ο αυτοκράτορας την αγαπούσε πολύ και ήθελε να την παντρέψει μ’ έναν άξιο, ευγενικό και ισχυρό σύζυγο. Έτσι, διέδωσε την επιθυμία του σε όλη τη χώρα, με σκοπό να βρει τον κατάλληλο μνηστήρα για την κόρη του.


Η πριγκίπισσα Mỵ Nương
_________


Νεαροί άντρες άρχισαν να συρρέουν στην πρωτεύουσα απ’ όλα τα σημεία της χώρας για να επιδείξουν τα προσόντα τους και να κερδίσουν την Mỵ Nương. Ο αυτοκράτορας παρέμενε αναποφάσιστος μέχρι τη στιγμή που εμφανίστηκαν ο Sơn Tinh και ο Thủy Tinh. Ο Thủy Tinh ήρθε από τη θάλασσα, βασίλευε πάνω σε όλα τα πλάσματα που ζούσαν στο νερό και είχε τη δύναμη να καλεί τους ανέμους, να μαζεύει τα σύννεφα και να ρίχνει βροχές και καταιγίδες. Ο Sơn Tinh κυβερνούσε στην κορυφή του βουνού Tản Viên, είχε εξουσία πάνω σε όλα τα πλάσματα της στεριάς και μπορούσε να υψώνει και να γκρεμίζει τα βουνά. Και οι δύο δήλωσαν ότι θαυμάζουν την ομορφιά και την καλοσύνη της πριγκίπισσας και ότι είναι πρόθυμοι να κάνουν τα πάντα για να κερδίσουν την καρδιά της. Ο Sơn Tinh υποσχέθηκε να κάνει τη Mỵ Nương την πιο ευτυχισμένη Βασίλισσα των Βουνών, ενώ ο Thủy Tinh υποσχέθηκε να την κάνει την ένδοξη Βασίλισσα της Θάλασσας.


Ο βασιλιάς Hùng Vương ο δέκατος όγδοος
____________

Ο αυτοκράτορας ζήτησε από αυτούς τους δύο όμορφους νέους να δείξουν τη δύναμή τους. Ο Θεός της Θάλασσας κούνησε τα χέρια του και ο άνεμος άρχισε να φυσάει. Είπε μια λέξη και άρχισε να πέφτει δυνατή βροχή. Συνέχισε να κουνάει τα χέρια του και η στάθμη της θάλασσας ανέβαινε. Όλοι φοβήθηκαν, εκτός από τον Θεό του Βουνού, που ζήτησε από τον αυτοκράτορα να παρουσιάσει κι αυτός τη δύναμή του. Κούνησε γρήγορα το χέρι του και έφτιαξε ένα μεγάλο δάσος με πολλά δέντρα. Ψιθύρισε μια λέξη και ξεπήδησαν βουνά και λόφοι. Συνέχισε να κουνάει τα χέρια του και όλοι οι λόφοι και τα βουνά άρχισαν να κινούνται.


Ο Sơn Tinh και ο Thủy Tinh δείχνουν τις δυνάμεις τους
__________


Ήταν πολύ δύσκολο τόσο για τον αυτοκράτορα όσο και για την πριγκίπισσα να επιλέξουν, γιατί οι δύο μνηστήρες ήρθαν ταυτόχρονα και ήταν εξίσου δυνατοί. Ο Hùng Vương κάλεσε τους αυλικούς του αλλά κι εκείνοι δεν μπορούσαν να διαλέξουν ανάμεσα στους δυο. Στο τέλος είπε: 

Θα μπορούσα να σας κάνω γαμπρούς μου και τους δύο, αλλά έχω μόνο μια κόρη. Λοιπόν, αύριο, όποιος φέρει πρώτος τα γαμήλια δώρα για τη νύφη, εκείνος θα την πάρει για γυναίκα του.

•  Εκατό δίσκους ρύζι 

•  Εκατό κέικ ρυζιού

•  Έναν ελέφαντα με εννέα χαυλιόδοντες,

•  Έναν κόκορα με εννέα σπιρούνια

•  Ένα άλογο με εννέα χρώματα στη χαίτη του

Αν και ο βασιλιάς Hùng Vương επέμενε ότι δεν μπορούσε να διαλέξει μεταξύ τους, ήταν σαφές ότι η πρόκληση που έθεσε ευνοούσε τον Sơn Tinh. Τα αντικείμενα που ζήτησε ήταν όλα άμεσα διαθέσιμα στη στεριά, γεγονός που έδωσε στον Θεό των Βουνών ένα ξεχωριστό πλεονέκτημα.


 
Ο Sơn Tinh φτάνει πρώτος με τα γαμήλια δώρα
___________

Την επόμενη μέρα, καθώς το πρώτο φως της αυγής έβαψε τον ουρανό με αποχρώσεις του ροζ και του χρυσού, ο Sơn Tinh έφτασε στην αυλή του αυτοκράτορα Hùng Vương με τα δώρα που του ζητήθηκαν. Τα είχε ετοιμάσει όλα σχολαστικά, ακολουθώντας τις οδηγίες του βασιλιά.

Ο αυτοκράτορας Hùng Vương ήταν ευχαριστημένος με την πληρότητα και την ακρίβεια των προσφορών του Sơn Tinh και έδωσε με χαρά την ευλογία του για να παντρευτεί εκείνος την πριγκίπισσα. Η Mỵ Nương ήταν η πιο όμορφη και η πιο ευτυχισμένη νύφη όλων των εποχών. Το νέο ζευγάρι, υπό τους ήχους γαμήλιας μουσικής, πήγε να ζήσει στο ορεινό παλάτι του Sơn Tinh και από κει να κυβερνήσουν μαζί και να μεγαλώσουν τη χώρα τους.


Sơn Tinh και Mỵ Nương, το νιόπαντρο ζευγάρι.
__________

Ο Thủy Tinh, από την άλλη, αντιμετώπισε δυσκολίες προκειμένου να βρει και να συγκεντρώσει όλα τα γαμήλια δώρα, γιατί οι δυνάμεις του ήταν δεμένες με τη θάλασσα και τα δώρα βρίσκονταν όλα στη στεριά. Έτσι, έφτασε στην αυλή του Hùng Vương λίγο μετά τον γάμο και την αναχώρηση του ζευγαριού, η καρδιά του ράγισε και έξαλλος από θυμό, κάλεσε τον τρομερό στρατό του και διέταξε όλα τα τέρατα του νερού, που ακολουθούσαν υπάκουα τις εντολές του, να κυνηγήσουν τον Sơn Tinh και να πάρουν πίσω την Mỵ Nương.

Εξαπέλυσε καταιγίδες, ανέμους και κεραυνούς,ανελέητες φουρτούνες στα νερά της θάλασσας, φούσκωσε τα ποτάμια και τις πηγές κι οι πλημμύρες, κατέστρεψαν χωράφια και βύθισαν σπίτια, μέχρι και χωριά ολόκληρα.

 

Sơn Tinh εναντίον Thủy Tinh
___________

Αντιμετωπίζοντας αυτή τη δεινή κατάσταση, οι άνθρωποι της περιοχής ένωσαν τις δυνάμεις τους για να υποστηρίξουν τον Sơn Tinh. Δούλεψαν ακούραστα με οδηγό και εμπνευστή το ιερό μπρούτζινο πνεύμα του τυμπάνου, προκειμένου να καταπολεμήσουν τις πλημμύρες και να αντιπαλέψουν την οργή του Thủy Tinh. Έχτισαν γερά αναχώματα και φράγματα για να αναχαιτίσουν τις ανελέητες πλημμύρες, μια πρακτική που αργότερα θα εξελιχθεί στα προηγμένα συστήματα ελέγχου των πλημμυρών που χρησιμοποιούνται σήμερα στο Βιετνάμ.Η συλλογική προσπάθεια αντιμετώπισης της συμφοράς οδήγησε και στην κατασκευή υπερυψωμένων αναχωμάτων, παρέχοντας αποτελεσματική προστασία από τον κίνδυνο της πλημμύρας.

Απτόητος από τον καταστροφικό κατακλυσμό, ο Sơn Tinh χρησιμοποίησε τις δυνάμεις του για να διαμορφώσει τη γη. Ύψωσε βουνά, ξερίζωσε λόφους, έκανε ένα τεράστιο ανάχωμα για να προστατεύσει τους ανθρώπους και τα οικόσιτα ζώα τους. Όλα τα πλάσματα του βουνού τον βοήθησαν να αντιμετωπίσει το Πνεύμα του Νερού. 

Κάθε φορά που ο Thủy Tinh φούσκωνε τα νερά, ο Sơn Tinh απαντούσε υψώνοντας τείχος από πανύψηλα βουνά. Αυτός ο αδυσώπητος διαγωνισμός οδήγησε τελικά στη φημισμένη οροσειρά Ba Vì, τον «άρχοντα των βουνών». 

Οι δύο πλευρές πολέμησαν για αρκετούς μήνες, αρνούμενες να υποχωρήσουν, αλλά στο τέλος, ο Sơn Tinh βγήκε νικητής και ο Thủy Tinh, εξασθενημένος, αναγκάστηκε να αποσύρει τα στρατεύματά του. 


Ο Thủy Tinh, εξασθενημένος, αναγκάστηκε να αποσύρει τα στρατεύματά του.
_____________

Παρά την ήττα του, ο Thủy Tinh δεν εγκαταλείπει την ιδέα να πάρει την πριγκίπισσα από τον Sơn Tinh. Κάθε χρόνο, κατά τον έβδομο μήνα του σεληνιακού ημερολογίου, ο Thủy Tinh  θυμάται τον προηγούμενο ανταγωνισμό τους και επιστρέφει για να αμφισβητήσει τον Sơn Tinh. Εξακολουθεί να ανεβάζει τη στάθμη των νερών, να προκαλεί καταιγίδες και πλημμύρες, κάνοντας ανθρώπους και ζώα να υποφέρουν, καλλιέργειες και περιουσίες να καταστρέφονται. Ωστόσο, σε κάθε αναμέτρηση, ο Thuy Tinh βγαίνει ηττημένος και αναγκάζεται να αποσυρθεί.


Κάθε χρόνο, κατά τον έβδομο μήνα του σεληνιακού ημερολογίου, 
ο Thủy Tinh επιστρέφει και πολεμά εναντίον του Sơn Tinh.
_____________


Μύθος - σύμβολο της βιετναμέζικης ψυχής

Η θρυλική ιστορία του Sơn Tinh και του Thủy Tinh κατέχει σημαντική θέση στη βιετναμέζικη κουλτούρα και λαογραφία. Δεν εξηγεί μόνο τις φυσικές καταστροφές αλλά παρέχει επίσης πληροφορίες για τις μεθόδους και την κοινοτική προσπάθεια που απαιτείται για την καταπολέμηση των πλημμυρών, ένα διαχρονικό ζήτημα στην ιστορία του Βιετνάμ.

Ο θρύλος του ο πολέμου ανάμεσα στον Θεό του βουνού και στον Θεό της θάλασσας έχει γίνει ένα διαρκές σύμβολο ανθεκτικότητας και ενότητας απέναντι στις αντιξοότητες, εκφράζοντας το μαχητικό πνεύμα, τις προσδοκίες και τα όνειρα του αρχαίου Βιετναμέζικου λαού στους αγώνες του ενάντια σε κάθε είδους απειλή.

Η ιστορία του Sơn Tinh και του Thủy Tinh, η οποία είναι ευρύτατα διαδεδομένη και κυκλοφορεί σε πολλές παραλλαγές, επιδεικνύει ευρηματικότητα στο συνδυασμό μυθολογικών στοιχείων και διδαγμάτων για την αγάπη, την επιμονή και τη συλλογικότητα. Δεν έχει μόνο ψυχαγωγική αξία, αλλά αντικατοπτρίζει επίσης βαθιά την κουλτούρα και τις σκέψεις των Βιετναμέζων.
 


Εκπαιδευτικό βίντεο με την ιστορία του Sơn Tinh και του Thủy Tinh (αγγλικά)
__________

Σημειώσεις

  • Σύμφωνα με το μύθο, η δυναστεία των Hùng είχε 18 βασιλιάδες, καθένας από τους οποίους κυβέρνησε για περίπου 150 χρόνια και εκτείνεται από την αρχή της κυριαρχίας του βασιλιά Vương Văn Lang το 2879 π.Χ. μέχρι την κατάκτηση του κράτους από τον An Dương Vương το 258 π.Χ. Η χώρα τους, που ονομάζεται Văn Lãng («Γη των ανδρών με τατουάζ»), λέγεται ότι περιλάμβανε όχι μόνο το Δέλτα του Κόκκινου Ποταμού αλλά και μεγάλο μέρος της νότιας Κίνας. Τα βιετναμέζικα εγχειρίδια ιστορίας υποστηρίζουν ότι αυτό το κράτος ιδρύθηκε τον 7ο αιώνα π.Χ. στη βάση του πολιτισμού του Đông Sơn (1000 π.Χ. έως τον πρώτο αιώνα μ.Χ.)
  • «Το ιερό μπρούτζινο πνεύμα του τυμπάνου»: Πρόκειται για τα χάλκινα τύμπανα Đông Sơn, που δημιουργήθηκαν από τον ομώνυμο πολιτισμό, στο Δέλτα του Κόκκινου Ποταμού, από το 600 περίπου π.Χ. ή νωρίτερα μέχρι τον τρίτο αιώνα μ.Χ. Τα χάλκινα τύμπανα, εκτός από μουσικά όργανα, λατρεύονταν ως Thần Đồng Cổ (θεός των χάλκινων τυμπάνων) και ήταν διακοσμημένα με γεωμετρικά σχέδια, ανθρώπους που χορεύουν, ανθρώπους που καλλιεργούν ρύζι, χτυπούν τύμπανα και πλέουν, μαζί με ζώα και πουλιά. Περισσότερα από 200 έχουν βρεθεί, σε μια περιοχή από την ανατολική Ινδονησία μέχρι το Βιετνάμ και τμήματα της Νότιας Κίνας.
  • Ο κόκορας με τα εννέα σπιρούνια, ένα από τα γαμήλια δώρα που ζήτησε ο βασιλιάς από τους επίδοξους μνηστήρες, είναι ένα σπάνιο είδος, το οποίο έχει βρεθεί πρόσφατα και χρησιμοποιείται ως θυσία την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Γενικά οι Βιετναμέζοι προσφέρουν κοκόρια στους προγόνους, για να καλέσουν τον ήλιο να επιστρέψει την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, που πιστεύεται ότι είναι η πιο σκοτεινή νύχτα του χρόνου. Ο κόκορας επιλέγεται ως ιερή θυσία επειδή συνδέει τον κόσμο των ζωντανών και τον κόσμο των Πνευμάτων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα μεγαλύτερα και πιο δυνατά πετεινά, όπως το είδος Dong Tao, επιλέγονται για τελετουργίες λατρείας. Ο Nguyen Xuan Vet, κάτοικος του χωριού Dong Tao, στην επαρχία Hung Yen, λέει: «Τα κοτόπουλα Dong Tao έχουν πνευματική σημασία. Λαλούν δυνατά για να φέρουν το φως του ήλιου στη γη. Αυτό το είδος θεωρήθηκε τόσο πολύτιμο που προσφερόταν στους Βασιλιάδες.»Μια φάρμα πουλερικών στην επαρχία Phu Tho, πατρίδα του μύθου «Sơn Tinh - Thủy Tinh», πέτυχε στην αναπαραγωγή αυτού του σπάνιου είδους κόκορα, που κόστισε 3 εκατομμύρια VND (114,30 ευρώ) το καθένα. Ο Nguyen Nhu So είναι ο ιδιοκτήτης της φάρμας: «Αυτά τα ιδιαίτερα κοτόπουλα προορίζονται για ειδικές ημέρες: επετείους θανάτου, Σεληνιακή Πρωτοχρονιά και γάμους. Θα ήταν υπέροχο αν ένας μέλλων γαμπρός πρόσφερε στην οικογένεια της αρραβωνιαστικιάς του έναν κόκορα με 9 σπιρούνια».
  • Η οροσειρά Ba Vì, στη λαϊκή θρησκεία του Βιετνάμ ονομάζεται « ο άρχοντας των βουνών» (núi chúa), αν και δεν είναι η ψηλότερη οροσειρά της χώρας. Η πιο διάσημη κορυφή ειναι η Tản Viên, με ύψος 1.281 μέτρα. Στη βιετναμέζικη μυθολογία, αυτό το βουνό είναι το σπίτι του Sơn Tinh, του θεού του βουνού. Ωστόσο, το ψηλότερο βουνό αυτής της οροσειράς είναι η κορυφή Vua (ή η κορυφή του βασιλιά), η οποία έχει υψόμετρο 1296 μ. Ένα ιερό του Προέδρου Χο Τσι Μινχ βρίσκεται στην κορυφή αυτού του βουνού.

Sơn Tinh - Thủy Tinh
__________


ΠΗΓΕΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου