Sơn Tinh εναντίον Thủy Tinh
Ο αυτοκράτορας Hùng Vương ο δέκατος όγδοος είχε μια κόρη που ονομαζόταν Mỵ Nương, η οποία ήταν πολύ ευγενική και όμορφη σαν λουλούδι. Ο αυτοκράτορας την αγαπούσε πολύ και ήθελε να την παντρέψει μ’ έναν άξιο, ευγενικό και ισχυρό σύζυγο. Έτσι, διέδωσε την επιθυμία του σε όλη τη χώρα, με σκοπό να βρει τον κατάλληλο μνηστήρα για την κόρη του.
Νεαροί άντρες άρχισαν να συρρέουν στην πρωτεύουσα απ’ όλα τα σημεία της χώρας για να επιδείξουν τα προσόντα τους και να κερδίσουν την Mỵ Nương. Ο αυτοκράτορας παρέμενε αναποφάσιστος μέχρι τη στιγμή που εμφανίστηκαν ο Sơn Tinh και ο Thủy Tinh. Ο Thủy Tinh ήρθε από τη θάλασσα, βασίλευε πάνω σε όλα τα πλάσματα που ζούσαν στο νερό και είχε τη δύναμη να καλεί τους ανέμους, να μαζεύει τα σύννεφα και να ρίχνει βροχές και καταιγίδες. Ο Sơn Tinh κυβερνούσε στην κορυφή του βουνού Tản Viên, είχε εξουσία πάνω σε όλα τα πλάσματα της στεριάς και μπορούσε να υψώνει και να γκρεμίζει τα βουνά. Και οι δύο δήλωσαν ότι θαυμάζουν την ομορφιά και την καλοσύνη της πριγκίπισσας και ότι είναι πρόθυμοι να κάνουν τα πάντα για να κερδίσουν την καρδιά της. Ο Sơn Tinh υποσχέθηκε να κάνει τη Mỵ Nương την πιο ευτυχισμένη Βασίλισσα των Βουνών, ενώ ο Thủy Tinh υποσχέθηκε να την κάνει την ένδοξη Βασίλισσα της Θάλασσας.
Ο αυτοκράτορας ζήτησε από αυτούς τους δύο όμορφους νέους να δείξουν τη δύναμή τους. Ο Θεός της Θάλασσας κούνησε τα χέρια του και ο άνεμος άρχισε να φυσάει. Είπε μια λέξη και άρχισε να πέφτει δυνατή βροχή. Συνέχισε να κουνάει τα χέρια του και η στάθμη της θάλασσας ανέβαινε. Όλοι φοβήθηκαν, εκτός από τον Θεό του Βουνού, που ζήτησε από τον αυτοκράτορα να παρουσιάσει κι αυτός τη δύναμή του. Κούνησε γρήγορα το χέρι του και έφτιαξε ένα μεγάλο δάσος με πολλά δέντρα. Ψιθύρισε μια λέξη και ξεπήδησαν βουνά και λόφοι. Συνέχισε να κουνάει τα χέρια του και όλοι οι λόφοι και τα βουνά άρχισαν να κινούνται.
Ήταν πολύ δύσκολο τόσο για τον αυτοκράτορα όσο και για την πριγκίπισσα να επιλέξουν, γιατί οι δύο μνηστήρες ήρθαν ταυτόχρονα και ήταν εξίσου δυνατοί. Ο Hùng Vương κάλεσε τους αυλικούς του αλλά κι εκείνοι δεν μπορούσαν να διαλέξουν ανάμεσα στους δυο. Στο τέλος είπε:
— Θα μπορούσα να σας κάνω γαμπρούς μου και τους δύο, αλλά έχω μόνο μια κόρη. Λοιπόν, αύριο, όποιος φέρει πρώτος τα γαμήλια δώρα για τη νύφη, εκείνος θα την πάρει για γυναίκα του.
• Εκατό δίσκους ρύζι
• Εκατό κέικ ρυζιού
• Έναν ελέφαντα με εννέα χαυλιόδοντες,
• Έναν κόκορα με εννέα σπιρούνια
• Ένα άλογο με εννέα χρώματα στη χαίτη του
Αν και ο βασιλιάς Hùng Vương επέμενε ότι δεν μπορούσε να διαλέξει μεταξύ τους, ήταν σαφές ότι η πρόκληση που έθεσε ευνοούσε τον Sơn Tinh. Τα αντικείμενα που ζήτησε ήταν όλα άμεσα διαθέσιμα στη στεριά, γεγονός που έδωσε στον Θεό των Βουνών ένα ξεχωριστό πλεονέκτημα.
Αντιμετωπίζοντας αυτή τη δεινή κατάσταση, οι άνθρωποι της περιοχής ένωσαν τις δυνάμεις τους για να υποστηρίξουν τον Sơn Tinh. Δούλεψαν ακούραστα με οδηγό και εμπνευστή το ιερό μπρούτζινο πνεύμα του τυμπάνου, προκειμένου να καταπολεμήσουν τις πλημμύρες και να αντιπαλέψουν την οργή του Thủy Tinh. Έχτισαν γερά αναχώματα και φράγματα για να αναχαιτίσουν τις ανελέητες πλημμύρες, μια πρακτική που αργότερα θα εξελιχθεί στα προηγμένα συστήματα ελέγχου των πλημμυρών που χρησιμοποιούνται σήμερα στο Βιετνάμ.Η συλλογική προσπάθεια αντιμετώπισης της συμφοράς οδήγησε και στην κατασκευή υπερυψωμένων αναχωμάτων, παρέχοντας αποτελεσματική προστασία από τον κίνδυνο της πλημμύρας.
Απτόητος από τον καταστροφικό κατακλυσμό, ο Sơn Tinh χρησιμοποίησε τις δυνάμεις του για να διαμορφώσει τη γη. Ύψωσε βουνά, ξερίζωσε λόφους, έκανε ένα τεράστιο ανάχωμα για να προστατεύσει τους ανθρώπους και τα οικόσιτα ζώα τους. Όλα τα πλάσματα του βουνού τον βοήθησαν να αντιμετωπίσει το Πνεύμα του Νερού.
Κάθε φορά που ο Thủy Tinh φούσκωνε τα νερά, ο Sơn Tinh απαντούσε υψώνοντας τείχος από πανύψηλα βουνά. Αυτός ο αδυσώπητος διαγωνισμός οδήγησε τελικά στη φημισμένη οροσειρά Ba Vì, τον «άρχοντα των βουνών».
Οι δύο πλευρές πολέμησαν για αρκετούς μήνες, αρνούμενες να υποχωρήσουν, αλλά στο τέλος, ο Sơn Tinh βγήκε νικητής και ο Thủy Tinh, εξασθενημένος, αναγκάστηκε να αποσύρει τα στρατεύματά του.
Παρά την ήττα του, ο Thủy Tinh δεν εγκαταλείπει την ιδέα να πάρει την πριγκίπισσα από τον Sơn Tinh. Κάθε χρόνο, κατά τον έβδομο μήνα του σεληνιακού ημερολογίου, ο Thủy Tinh θυμάται τον προηγούμενο ανταγωνισμό τους και επιστρέφει για να αμφισβητήσει τον Sơn Tinh. Εξακολουθεί να ανεβάζει τη στάθμη των νερών, να προκαλεί καταιγίδες και πλημμύρες, κάνοντας ανθρώπους και ζώα να υποφέρουν, καλλιέργειες και περιουσίες να καταστρέφονται. Ωστόσο, σε κάθε αναμέτρηση, ο Thuy Tinh βγαίνει ηττημένος και αναγκάζεται να αποσυρθεί.
Η ιστορία του Sơn Tinh και του Thủy Tinh, η οποία είναι ευρύτατα διαδεδομένη και κυκλοφορεί σε πολλές παραλλαγές, επιδεικνύει ευρηματικότητα στο συνδυασμό μυθολογικών στοιχείων και διδαγμάτων για την αγάπη, την επιμονή και τη συλλογικότητα. Δεν έχει μόνο ψυχαγωγική αξία, αλλά αντικατοπτρίζει επίσης βαθιά την κουλτούρα και τις σκέψεις των Βιετναμέζων.
Σημειώσεις
- Σύμφωνα με το μύθο, η δυναστεία των Hùng είχε 18 βασιλιάδες, καθένας από τους οποίους κυβέρνησε για περίπου 150 χρόνια και εκτείνεται από την αρχή της κυριαρχίας του βασιλιά Vương Văn Lang το 2879 π.Χ. μέχρι την κατάκτηση του κράτους από τον An Dương Vương το 258 π.Χ. Η χώρα τους, που ονομάζεται Văn Lãng («Γη των ανδρών με τατουάζ»), λέγεται ότι περιλάμβανε όχι μόνο το Δέλτα του Κόκκινου Ποταμού αλλά και μεγάλο μέρος της νότιας Κίνας. Τα βιετναμέζικα εγχειρίδια ιστορίας υποστηρίζουν ότι αυτό το κράτος ιδρύθηκε τον 7ο αιώνα π.Χ. στη βάση του πολιτισμού του Đông Sơn (1000 π.Χ. έως τον πρώτο αιώνα μ.Χ.)
- «Το ιερό μπρούτζινο πνεύμα του τυμπάνου»: Πρόκειται για τα χάλκινα τύμπανα Đông Sơn, που δημιουργήθηκαν από τον ομώνυμο πολιτισμό, στο Δέλτα του Κόκκινου Ποταμού, από το 600 περίπου π.Χ. ή νωρίτερα μέχρι τον τρίτο αιώνα μ.Χ. Τα χάλκινα τύμπανα, εκτός από μουσικά όργανα, λατρεύονταν ως Thần Đồng Cổ (θεός των χάλκινων τυμπάνων) και ήταν διακοσμημένα με γεωμετρικά σχέδια, ανθρώπους που χορεύουν, ανθρώπους που καλλιεργούν ρύζι, χτυπούν τύμπανα και πλέουν, μαζί με ζώα και πουλιά. Περισσότερα από 200 έχουν βρεθεί, σε μια περιοχή από την ανατολική Ινδονησία μέχρι το Βιετνάμ και τμήματα της Νότιας Κίνας.
- Ο κόκορας με τα εννέα σπιρούνια, ένα από τα γαμήλια δώρα που ζήτησε ο βασιλιάς από τους επίδοξους μνηστήρες, είναι ένα σπάνιο είδος, το οποίο έχει βρεθεί πρόσφατα και χρησιμοποιείται ως θυσία την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Γενικά οι Βιετναμέζοι προσφέρουν κοκόρια στους προγόνους, για να καλέσουν τον ήλιο να επιστρέψει την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, που πιστεύεται ότι είναι η πιο σκοτεινή νύχτα του χρόνου. Ο κόκορας επιλέγεται ως ιερή θυσία επειδή συνδέει τον κόσμο των ζωντανών και τον κόσμο των Πνευμάτων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα μεγαλύτερα και πιο δυνατά πετεινά, όπως το είδος Dong Tao, επιλέγονται για τελετουργίες λατρείας. Ο Nguyen Xuan Vet, κάτοικος του χωριού Dong Tao, στην επαρχία Hung Yen, λέει: «Τα κοτόπουλα Dong Tao έχουν πνευματική σημασία. Λαλούν δυνατά για να φέρουν το φως του ήλιου στη γη. Αυτό το είδος θεωρήθηκε τόσο πολύτιμο που προσφερόταν στους Βασιλιάδες.». Μια φάρμα πουλερικών στην επαρχία Phu Tho, πατρίδα του μύθου «Sơn Tinh - Thủy Tinh», πέτυχε στην αναπαραγωγή αυτού του σπάνιου είδους κόκορα, που κόστισε 3 εκατομμύρια VND (114,30 ευρώ) το καθένα. Ο Nguyen Nhu So είναι ο ιδιοκτήτης της φάρμας: «Αυτά τα ιδιαίτερα κοτόπουλα προορίζονται για ειδικές ημέρες: επετείους θανάτου, Σεληνιακή Πρωτοχρονιά και γάμους. Θα ήταν υπέροχο αν ένας μέλλων γαμπρός πρόσφερε στην οικογένεια της αρραβωνιαστικιάς του έναν κόκορα με 9 σπιρούνια».
- Η οροσειρά Ba Vì, στη λαϊκή θρησκεία του Βιετνάμ ονομάζεται « ο άρχοντας των βουνών» (núi chúa), αν και δεν είναι η ψηλότερη οροσειρά της χώρας. Η πιο διάσημη κορυφή ειναι η Tản Viên, με ύψος 1.281 μέτρα. Στη βιετναμέζικη μυθολογία, αυτό το βουνό είναι το σπίτι του Sơn Tinh, του θεού του βουνού. Ωστόσο, το ψηλότερο βουνό αυτής της οροσειράς είναι η κορυφή Vua (ή η κορυφή του βασιλιά), η οποία έχει υψόμετρο 1296 μ. Ένα ιερό του Προέδρου Χο Τσι Μινχ βρίσκεται στην κορυφή αυτού του βουνού.
ΠΗΓΕΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου