Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2024

«Táo Quân» ή «Ông Táo», οι Βιετναμέζοι Θεοί της κουζίνας

 

Πίνακας του Đông Hồ που απεικονίζει τους τρεις Θεούς της Κουζίνας.
_____________

«Táo Quân» ή «Ông Táo»

Στη βιετναμέζικη λαογραφία, οι θεοί της κουζίνας - «Táo Quân» ή «Ông Táo» - είναι πνεύματα που κατοικούν στην κουζίνα κάθε σπιτιού και είναι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση των καθημερινών υποθέσεων της κουζίνας. 

Τα τρία άτομα είναι συλλογικά γνωστά ως «Táo Quân» ή «Ông Táo», αλλά το καθένα είναι υπεύθυνο για μία δουλειά:

* Ο Phạm Lang είναι «Thổ Công» (ο Θεός της κουζίνας που φροντίζει τη δουλειά της μαγειρικής)

* Ο Trọng Cao είναι «Thổ Địa» (ο Θεός του εδάφους που φροντίζει τις οικογενειακές υποθέσεις)

* Η Thị Nhi είναι «Thổ Kỳ» (ο Θεός που φροντίζει για τα θέματα που σχετίζονται με τα ψώνια στην αγορά)

Αρχικά κανονικοί άνθρωποι, οι τρεις τους έγιναν πνεύματα της κουζίνας με τη μαγική επέμβαση του Αυτοκράτορα Jade, του πιο σημαντικού προσώπου της Ταοϊστικής θρησκείας, όταν έμαθε την τραγική τους ιστορία. Στις παλιές βιετναμέζικες κουζίνες, η παραδοσιακή πήλινη κατσαρόλα στηρίζεται από τρεις στύλους, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν τους τρεις θεούς της κουζίνας.

Πίνακας των Θεών της Κουζίνας από το Βιετνάμ (19ος αιώνας)
_____________

Η τραγική ιστορία πίσω από τους τρεις Θεούς της Κουζίνας

Στο Βιετνάμ, η ιστορία τους μεταδόθηκε προφορικά και στη συνέχεια ηχογραφήθηκε, επομένως υπάρχουν διαφορές στις λεπτομέρειες, αλλά το κύριο περιεχόμενο συνοψίζεται ως εξής:

Ο Trọng Cao και η Thị Nhi ήταν σύζυγοι, που ζούσαν μαζί πολλά χρόνια,  χωρίς να έχουν καταφέρει ν’ αποκτήσουν παιδιά. Ήταν λυπημένοι και συχνά τσακώνονταν μεταξύ τους. Μια μέρα πάνω σ’ έναν ακόμα καυγά, ο Trọng Cao έδειρε και πέταξε τη γυναίκα του έξω από το σπίτι. Η Thị Nhi αγαπούσε ακόμα τον άντρα της, αλλά δεν είχε άλλη επιλογή από το να υπακούσει. Ξεκίνησε να περιπλανιέται και τελικά βρήκε έναν καλό άντρα, τον Phạm Lang, τον οποίο και παντρεύτηκε. Ο Trọng Cao μετάνιωσε για το φέρσιμό του, γέμισε τύψεις και ξεκίνησε να αναζητήσει τη γυναίκα του. Τέλειωσαν όμως τα χρήματα και τα εφόδιά του κι  έπρεπε να ζητιανεύει για φαγητό. 

Μια μέρα χτύπησε μια πόρτα και βρήκε, προς έκπληξή του, την πρώην γυναίκα του. Εκείνη, φέρνοντας στη μνήμη της τον έρωτά της για τον πρώτο της σύζυγο και συγκινημένη από την παρουσία του, τον κάλεσε μέσα και τον τάισε. Τότε ακούστηκε ο Phạm Lang να επιστρέφει στο σπίτι. Η Thị Nhi, φοβούμενη ότι ο σύζυγός της θα έβρισκε τον Trọng Cao, κάτι που θα ήταν δύσκολο να εξηγηθεί, έβαλε τον Trọng Cao να κρυφτεί σε ένα σωρό από άχυρα, στον κήπο. Ο Phạm Lang έβαλε φωτιά στα άχυρα για να φτιάξει λίπασμα για τα χωράφια. Ο Trọng Cao δεν τόλμησε να κουνηθεί για να προστατέψει την αρετή της γυναίκας του και έτσι αποδέχτηκε τη μοίρα του. 

Η Thị Nhi δεν μπορούσε να σώσει τον πρώτο της σύζυγο και δεν ήθελε να πει την αλήθεια, μήπως την χαρακτηρίσουν άπιστη, και έτσι πήδηξε στη φωτιά. Ο Phạm Lang, μη μπορώντας να καταλάβει γιατί η γυναίκα του πήδηξε στη φωτιά,  αποφάσισε να πηδήξει μαζί της, αντί να ζήσει χωρίς αυτήν. 

Ο Αυτοκράτορας Jade άκουσε αυτή την ιστορία, συγκινήθηκε, αναγνωρίζοντας τα ευγενή κίνητρα και των τριών. Έτσι χρησιμοποίησε τη δύναμή του για να δέσει τις τρεις ψυχές ως «Táo Quân», δηλ. πνεύματα της κουζίνας. 


Ακουαρέλα των τριών Θεών της Κουζίνας στον παραδοσιακό βιετναμέζικο πολιτισμό. Καλλιτέχνης: Doan Thanh Loc.
______________

Η ιστορική σημασία του μύθου

Ο μύθος καταγράφει τη μεταμόρφωση της ιστορίας του γάμου σε όλη τη βιετναμέζικη ιστορία και συγκεκριμένα την περίοδο μετάβασης από τη μητριαρχία στην πατριαρχία. Στην αρχαιότητα, οι Βιετναμέζοι πέρασαν από τον ομαδικό στον τριπλό γάμο: μία γυναίκα, δύο άνδρες. Γι' αυτό στην ιστορία υπάρχουν δύο άνδρες και μία γυναίκα  Στις 23 του τελευταίου μήνα του σεληνιακού έτους, υπάρχει ένα έθιμο καλωσορίσματος των προγόνων, με τρία καπέλα: ένα μεγάλο και δύο μικρά. Το μεγάλο καπέλο είναι η μητέρα Mau, τα δύο μικρά καπέλα είναι οι δύο πατέρες.

Ο μύθος εξάλλου βρίσκεται  σε συνάφεια με τα χαρακτηριστικά που έχουν οι ξυλόσομπες των αρχαίων Βιετναμέζων. Κάθε σόμπα κουζίνας είναι συνήθως ένα τρίποδο ή απλά 3 τούβλα τοποθετημένα μαζί για να δημιουργήσουν μια ζεστή φωτιά. Με μια γυναίκα και δύο άνδρες, το απλό τζάκι της κουζίνας γίνεται πιο οικείο και πιο λογικό όταν οι γυναίκες καταλαμβάνουν μια τυπικά σημαντική θέση στη βιετναμέζικη κουζίνα.


Οι «Táo Quân», καβάλα σ' έναν κυπρίνο ανεβαίνουν στον ουρανό 
______________


Ηθική σημασία του μύθου

Ο Trọng Cao, η Thị Nhi και ο Phạm Lang πέθαναν στη φωτιά της αγάπης και της πίστης, σκεπτόμενοι τους άλλους. Μια βιετναμέζικη οικογένεια δεν είναι απλά ένα ζευγάρι και τα παιδιά τους. Η οικογένεια είναι το μέρος όπου οι άνθρωποι που είναι μακριά θέλουν να επιστρέψουν, η εστία όπου οι ενήλικες βρίσκουν την ειρήνη, ένας τόπος ευτυχίας και πληρότητας για τα παιδιά. Το να πεθαίνεις για αυτόν που αγαπάς, να θυσιάζεις την προσωπική ευτυχία για την οικογένεια, είναι αυτό στο οποίο στοχεύουν οι βιετναμέζικες οικογένειες. Ευτυχία είναι να μοιράζεσαι κι αυτό είναι το μεγάλο νόημα της ιστορίας του Táo Quân, αναπόσπαστο μέρος της Βιετναμέζικης Πρωτοχρονιάς (Tết).


Οι «Táo Quân» ανεβαίνουν στον ουρανό για να δώσουν αναφορά 
για τις πράξεις κάθε οικογένειας
___________

Οι Θεοί της Κουζίνας στη λατρεία του Βιετνάμ 

Οι Βιετναμέζοι πιστεύουν ότι οι τρεις θεοί της κουζίνας καθορίζουν τις ευλογίες και τις αρετές της οικογένειας, οι οποίες προέρχονται από τις ηθικές ενέργειες του ιδιοκτήτη του σπιτιού και των μελών της οικογένειας. Ο βωμός τοποθετείται συνήθως κοντά στην κουζίνα, με μια πλάκα γραμμένη με κινέζικους χαρακτήρες. Οι Βιετναμέζοι θεωρούν τους τρεις θεούς ως μέλος της οικογένειας και κάνουν προσευχές και προσφορές στον οικογενειακό βωμό.

Η λατρεία των Θεών της Κουζίνας  είναι ένα έθιμο που έρχεται από τα βάθη του χρόνου, με μεγάλη σημασία, καθώς συμβολίζει τον αποχαιρετισμό σε όλα τα κακά πράγματα της παλιάς χρονιάς για να βοηθήσει τους ανθρώπους να μπουν χαλαρά σε μια νέα χρονιά ειρήνης και ευτυχίας.

Κάθε χρόνο, στις 23 του τελευταίου μήνα του σεληνιακού έτους, οι «Táo Quân» φεύγουν από την κουζίνα, σταλμένοι από τον ιδιοκτήτη του σπιτιού και καβαλώντας έναν κυπρίνο ανεβαίνουν στον ουρανό για να δώσουν αναφορά για τις πράξεις κάθε οικογένειας. Την ημέρα εκείνη, η οικογένεια προσφέρει τα καλύτερα μπαχαρικά, φαγητό, ρούχα και χρήματα, έτσι ώστε οι αναφορές να είναι βέβαιο ότι θα είναι καλές. 

Τα τελετουργικά και οι προσφορές ποικίλλουν ανάλογα με την περιοχή. Συνήθως, εκτός από λάμπες, θυμίαμα, αναθηματικά χαρτιά, φρέσκα λουλούδια και έναν δίσκο με πέντε φρούτα, υπάρχει επίσης ένας δίσκος με παραδοσιακά πιάτα όπως ρύζι μαγειρεμένο  στον ατμό, κοτόπουλο, χοιρινή πίτα, τηγανητά σπρινγκ ρολς και σούπα μπαμπού. Ωστόσο, ανάλογα με τις συνθήκες κάθε οικογένειας, οι άνθρωποι μπορούν επίσης να ετοιμάσουν πιάτα για χορτοφάγους ως προσφορές.

Προσφορές προς τους Θεούς Κουζίνας την 23η ημέρα του 12ου σεληνιακού μήνα
______________________

Οι προσφορές περιλαμβάνουν επίσης ένα σετ αναθηματικών ρούχων και, ειδικά, χρυσούς κυπρίνους - το «όχημα» για τους θεούς που γυρίζουν στον Παράδεισο. Οι άνθρωποι συχνά προετοιμάζουν δύο ή τρεις ζωντανούς κυπρίνους, τους βάζουν σε μια λεκάνη με νερό και τους προσφέρουν μαζί με άλλες προσφορές. Στο τέλος του τελετουργικού της 
λατρείας τους απελευθερώνουν σε ένα ποτάμι ή λίμνη με την πεποίθηση ότι τα ψάρια θα μεταφέρουν τους θεούς στον Παράδεισο. Στο μυαλό των Βιετναμέζων, «το ψάρι που πηδά πάνω από την Πύλη του Δράκου» ή «ο κυπρίνος μεταμορφωμένος σε δράκο» κουβαλάει επίσης την έννοια της εξάχνωσης, συμβολίζοντας το πνεύμα της υπέρβασης των δυσκολιών, της επιμονής και της αποφασιστικότητας στην κατάκτηση της γνώσης και της επιτυχίας. 

Σήμερα, οι ζωντανοί κυπρίνοι μπορούν επίσης να αντικατασταθούν με χάρτινους, οι οποίοι θα καούν μαζί με άλλες χάρτινες προσφορές μετά το τελετουργικό.



Οι «Táo Quân», καβάλα σ' έναν κυπρίνο ανεβαίνουν στον ουρανό 
___________

Στη βιετναμέζικη κουλτούρα, η Πρωτοχρονιά (Tết) είναι η εποχή για μια νέα αρχή.Τα παιδιά παίρνουν κόκκινους φακέλους με χρήματα μέσα, ως δώρα για καλή τύχη την επόμενη χρονιά. Οι βιετναμέζικες οικογένειες προετοιμάζουν τα σπίτια τους για τον ερχομό μιας ευημερούσας νέας χρονιάς, καθαρίζοντας και γυαλίζοντας τα ασημικά τους. Tην παραμονή της πρώτης ημέρας του Σεληνιακού έτους, οι τρεις Θεοί επιστρέφουν στις θέσεις τους για να συνεχίσουν την εκπλήρωση των καθηκόντων τους.

Η παράδοση λέει ότι ο Θεός της κουζίνας είναι πολύ φτωχός για να αγοράσει καινούργια ρούχα, και έτσι απλά φοράει μια μακριά ρόμπα και ένα κοντό παντελόνι. Άλλες μαρτυρίες λένε ότι επειδή βιαζόταν τόσο πολύ να επιστρέψει στη γη, ξέχασε να βάλει το μακρύ παντελόνι του, πριν φύγει από τον ουρανό!

Προσφορές - αναθήματα στους τρεις Θεούς της Κουζίνας
____________

Σημείωση

Αυτοκράτορας Jade: Θεωρείται η υπέρτατη θεότητα του Ταοϊσμού. Είναι ο βασιλιάς του Ουρανού. Κρατάει στα χέρια του όλη τη δύναμη και κυβερνά ολόκληρο τον ουρανό, τη γη, τη θάλασσα και τον κάτω κόσμο. Ο Αυτοκράτορας Jade είναι το κεφάλι όλων των θεών, των νεράιδων, των αγίων και των ανθρώπων, με υπέρτατη δύναμη πάνω σε φυσικές δυνάμεις όπως σύννεφα, βροχή, βροντή, κεραυνός, νερό, φωτιά κ.λπ. Εκτός από τη διαχείριση των τριών βασιλείων του Ουρανού, της Γης και της Ανθρωπότητας, ο Αυτοκράτορας του Jade επιβλέπει επίσης την άνοδο και την πτώση, την παρακμή, το καλό και το κακό, την τύχη και την ατυχία του σύμπαντος και όλων των πραγμάτων.


The Story of The Kitchen God (Ông Táo) | Ancient Vietnamese Folklore
___________



ΠΗΓΕΣ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου