Η συναισθηματική κατάσταση του Χορού
Άδολη και ειλικρινής χαρά, ανακούφιση για τη λύτρωση των ηρώων, νοσταλγία και επιθυμία φυγής από τη δουλεία και την αιχμαλωσία που βιώνουν οι γυναίκες του Χορού.
Η λυρική ατμόσφαιρα
- Μουσική επένδυση: ήχοι που μιμούνται τους παφλασμούς των κυμάτων, τις βουτιές των δελφινιών, το χτύπημα των κουπιών στα νερά, το πέταγμα των γερανών κ.ά.
- Χορογραφία: κινήσεις που μιμούνται το πέταγμα των πουλιών, το κολύμπι των Νηρηίδων, των δελφινιών, την ηρεμία της θάλασσας κ.ά.
- Εικόνες παραστατικές: δελφίνια που χορεύουν, γερανοί που πετούν, αυλητής, κωπηλάτες κ.ά.
- Μεταφορές: το πέλαγο ησυχάζει, τους διάφωτους των άστρων δρόμους κ.ά.
- Προσωποποιήσεις: το καράβι, οι γερανοί κ.ά.
- Επίθετα/ σύνθετα: γλαυκόχρωμη, μακρόλαιμα, διάφωτους, αφροκοπούνε κ.ά.
- Επιφωνήματα - αποστροφές: ω! ναύτες, ω! μακρόλαιμα πουλιά, Διόσκουροι, βλαστάρια του Τυνδάρεω.
- Υπερβατό: σε χαρούμενα της νύχτας πανηγύρια κ.ά
Δραματουργικά:
- Καλύπτεται το χρονικό κενό κατά το οποίο υλοποιείται η τελευταία φάση του σχεδίου απόδρασης και κατά το οποίο οι υποκριτές αλλάζουν σκευή.
Δραματικά:
- Με την επιβράδυνση που προκαλεί εντείνει την αγωνία των θεατών για την έκβαση του σχεδίου απόδρασης.
- Διεγείρεται συναισθηματικά ο θεατής και προετοιμάζεται για το αίσιο τέλος με τις εικόνες του ταξιδιού και το κλίμα χαράς και ανακούφισης.
- Παρακολουθεί νοερά στιγμιότυπα από τη μελλοντική ζωή των δύο ηρώων στη Σπάρτη, υπερβαίνοντας κατά κάποιο τρόπο τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι ενότητες τόπου, χρόνου και μύθου της αρχαίας τραγωδίας.
- Προοικονομείται η επέμβαση των Διοσκούρων στο τέλος του έργου.
Ο Θάνατος του Υάκινθου, ελαιογραφία του Giovanni Battista Tiepolo(1752) |
Η ανεκπλήρωτη επιθυμία φυγής
- Βασικό συστατικό του ευριπίδειου έργου, το συναντάμε στη β΄στροφή ως ευχή απόδρασης των γυναικών του Χορού από τη σκλαβιά και επιστροφής στην πατρίδα.
- Η επιθυμία αυτή του Χορού αγγίζει το θεατή του 412 π.Χ., που έχει βιώσει πρόσφατα την καταστροφή στη Σικελία και υποφέρει τόσα χρόνια τα δεινά του Πελοποννησιακού πολέμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου