Παρασκευή 22 Μαρτίου 2013

Γ΄ Στάσιμο (στ. 1593-1652)




Η συναισθηματική κατάσταση του Χορού

Άδολη και ειλικρινής χαρά, ανακούφιση για τη λύτρωση των ηρώων, νοσταλγία και επιθυμία φυγής από τη δουλεία και την αιχμαλωσία που βιώνουν οι γυναίκες του Χορού. 




Η λυρική ατμόσφαιρα

  • Μουσική επένδυση: ήχοι που μιμούνται τους παφλασμούς των κυμάτων, τις βουτιές των δελφινιών, το χτύπημα των κουπιών στα νερά, το πέταγμα των γερανών κ.ά. 
  • Χορογραφία: κινήσεις που μιμούνται το πέταγμα των πουλιών, το κολύμπι των Νηρηίδων, των δελφινιών, την ηρεμία της θάλασσας κ.ά. 
  • Εικόνες παραστατικές: δελφίνια που χορεύουν, γερανοί που πετούν, αυλητής, κωπηλάτες κ.ά.
  • Μεταφορές: το πέλαγο ησυχάζει, τους διάφωτους των άστρων δρόμους κ.ά. 
  • Προσωποποιήσεις: το καράβι, οι γερανοί κ.ά. 
  • Επίθετα/ σύνθετα: γλαυκόχρωμη, μακρόλαιμα, διάφωτους, αφροκοπούνε κ.ά. 
  • Επιφωνήματα - αποστροφές: ω! ναύτες, ω! μακρόλαιμα πουλιά, Διόσκουροι, βλαστάρια του Τυνδάρεω.
  • Υπερβατό: σε χαρούμενα της νύχτας πανηγύρια κ.ά 



Η λειτουργία του στασίμου

Δραματουργικά: 

  • Καλύπτεται το χρονικό κενό κατά το οποίο υλοποιείται η τελευταία φάση του σχεδίου απόδρασης και κατά το οποίο οι υποκριτές αλλάζουν σκευή. 

Δραματικά:

  • Με την επιβράδυνση που προκαλεί εντείνει την αγωνία των θεατών για την έκβαση του σχεδίου απόδρασης.
  • Διεγείρεται συναισθηματικά ο θεατής και προετοιμάζεται για το αίσιο τέλος με τις εικόνες του ταξιδιού και το κλίμα χαράς και ανακούφισης.
  • Παρακολουθεί νοερά στιγμιότυπα από τη μελλοντική ζωή των δύο ηρώων στη Σπάρτη, υπερβαίνοντας κατά κάποιο τρόπο τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι ενότητες τόπου, χρόνου και μύθου της αρχαίας τραγωδίας. 
  • Προοικονομείται η επέμβαση των Διοσκούρων στο τέλος του έργου. 

Αρχείο:The Death of Hyacinth.jpg
Ο Θάνατος του Υάκινθου, ελαιογραφία του Giovanni Battista Tiepolo(1752)

Η ανεκπλήρωτη επιθυμία φυγής 


  • Βασικό συστατικό του ευριπίδειου έργου, το συναντάμε στη β΄στροφή ως ευχή απόδρασης των γυναικών του Χορού από τη σκλαβιά και επιστροφής στην πατρίδα.
  • Η επιθυμία αυτή του Χορού αγγίζει το θεατή του 412 π.Χ., που έχει βιώσει πρόσφατα την καταστροφή στη Σικελία και υποφέρει τόσα χρόνια τα δεινά του Πελοποννησιακού πολέμου.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου