Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012

Ραψωδία Α 307-349, Η Χρυσηίδα επιστρέφει στην πατρίδα της και η Βρισηίδα οδηγείται στον Αγαμέμνονα


Η εφαρμογή των αποφάσεων - απειλών - υποσχέσεων της συνέλευσης αμέσως μετά τη διάλυσή της.

  • Ο Αχιλλέας με τους συντρόφους του απομονώνεται.
  • Ετοιμάζεται η αποστολή για τη Χρύσα με επικεφαλής τον Οδυσσέα.
Οδυσσέας και Χρυσηίδα
  • Τα πλήθη εξαγνίζονται και θυσιάζουν στον Απόλλωνα.
  • Στέλνονται με απειλητικό τελεσίγραφο του Αγαμέμνονα οι κήρυκες και παίρνουν τη Βρισηίδα από τον Αχιλλέα.
Αρχείο:Giovanni Battista Tiepolo 044.jpg
«Η Βρισηίς οδηγείται στον Αγαμέμνονα από τους Ταλθύβιο και Ευρυβάτη.» Τοιχογραφία του Tiepolo (1757).
  
https://www.myartprints.co.uk/kunst/joh_heinrich_dae_tischbein/abduction_briseis_tent_achill_hi.jpg

Joh. Heinrich d.Δ. Tischbein, Η Απαγωγή της Βρισηίδας από τη σκηνή του Αχιλλέα

 




Οι κήρυκες, πρόσωπα ιερά, όχι ένοπλη αποστολή: 
  •  δεν εγκρίνουν την εντολή του Αγαμέμνονα, σέβονται και φοβούνται τον Αχιλλέα, παραμένουν άφωνοι (στ. 328, 332)
 Ο Αχιλλέας
  •  αντιμετωπίζει τους κήρυκες με αυτοκυριαρχία, ευγένεια και ανθρωπιά
  •  με την ένορκη απειλή (τριπλή επανάληψη στ. 340) υπογραμμίζει την αμετάκλητη απόφασή του
  • καταφέρεται εναντίον του Αγαμέμνονα με υπαινιγμούς στα μελλούμενα
Η Βρισηίδα
  • Ο Ποιητής δεν τη θεωρεί αντικείμενο που περνάει από τον ένα αφέντη στον άλλο, αλλά πλάσμα ζωντανό, με συναισθήματα (στ. 349)

 Ποια ήταν η  Βρισηίδα;


Το πραγματικό της όνομα ήταν Ιπποδάμεια ή Αστυνόμη. Ο Βρισέας ήταν αδελφός του Χρύση, πατέρα της Χρυσηίδας. Η Λυρνησσός κυριεύθηκε και καταστράφηκε από τον Αχιλλέα, ο οποίος τότε σκότωσε τον σύζυγο της Βρισηίδας, Μύνητα, και τα τρία αδέλφια της, και πήρε την ίδια αιχμάλωτη. Για να την παρηγορήσει ο Πάτροκλος, της υποσχέθηκε να την παντρέψει με τον απαγωγέα της, του οποίου έγινε η ευνοούμενη και αγαπημένη σκλάβα.


 


Δείτε πώς παρουσιάζεται η αρπαγή της Βρισηίδας στην ταινία "Τροία" του Wolfgang Petersen (2004).
  • Ποιες διαφορές εντοπίζετε με το ομηρικό κείμενο
  • Παρατηρήστε τη σκηνή έτσι όπως απεικονίζεται στο παρακάτω αγγείο (Η καθιστή µορφή δεξιά είναι ο Αχιλλέας) και βρείτε τις διαφορές με το ομηρικό κείμενο. 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου