Τρίτη, 16 Οκτωβρίου 2012

ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ- ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ



ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠ’ ΟΛΗ ΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ

1.       Ο θυμός του Αχιλλέα: Σημειώστε τους κυριότερους σταθμούς του θυμού, τις μορφές με τις οποίες εκδηλώνεται, τα αίτια που τον προκαλούν, τα γεγονότα που απορρέουν απ’ αυτόν.(παραπομπή σε στίχους, περιληπτικές αναδιηγήσεις)

2.       Αχιλλέας – Πάτροκλος: Πότε και πώς άρχισε η φιλία τους, ποιες οι σχέσεις τους, ποια η ευθύνη και ποια η στάση του Αχιλλέα στο θάνατο του Πάτροκλου, πώς η μοίρα του Αχιλλέα δένεται με το θάνατο του φίλου του, πώς εκδικείται και πώς τιμά το νεκρό φίλο. Να σχολιάσετε τις ενέργειες αυτές. Η φιλία σαν αξία μέσα στην Ιλιάδα.
3.       Η πορεία του Έκτορα μέσα στην Ιλιάδα: ποιους ρόλους επωμίζεται και πώς τους παίζει, πώς τον χρησιμοποιεί ο Δίας, πώς τον βλέπει ο ποιητής, πώς αυξομειώνεται η αισιοδοξία του για τη νίκη, τι τον κάνει τραγικό πρόσωπο, πώς τον κρίνετε, τι νιώθετε γι αυτόν;

 

4.       Άλλες μονογραφίες: Αγαμέμνονας, Μενέλαος, Οδυσσέας, Νέστορας, Διομήδης, Αίαντας, Πρίαμος, Πάρης, Ελένη, Ανδρομάχη, κλπ. Για τον καθένα να σημειωθούν: τα επίθετα και άλλοι χαρακτηρισμοί του, πράξεις και σκέψεις που αποκαλύπτουν το χαρακτήρα, ιδέες, ρόλο, μέγεθός του, πώς τον βλέπουν οι άλλοι και ο ποιητής, ποια η δική σας στάση απέναντί του, τον συμπαθείτε, τον θαυμάζετε. Ειδικά για τον Οδυσσέα να συγκριθεί η μορφή του στην Ιλιάδα με τη μορφή του στην Οδύσσεια. Το  ίδιο μπορεί να γίνει και με όλους τους ήρωες που αναφέρονται και στα δύο έπη.

 

5.       Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα: η γυναίκα ως σύζυγος και μητέρα, πολεμικό λάφυρο και ερωμένη, γυναίκα και επιτάφιες τιμές ηρώων, η τύχη του γυναικείου πληθυσμού μετά την άλωση μιας πόλης.

 

6.       Τα χαρακτηριστικά των πολεμιστών της Ιλιάδας: αρετές και επιδιώξεις, χώροι διάκρισής τους, πού οφείλουν τη δύναμη ή την αδυναμία τους, πώς πολεμούν, τι τους τιμά και τι τους ατιμάζει, τι τους κάνει να καυχιούνται, πόσο ευέξαπτοι είναι, πώς αντιμετωπίζουν τον αντίπαλο, ζωντανό ή νεκρό, ποια σημασία αποδίδουν στα λάφυρα;  

 

7.       Τα όπλα στην Ιλιάδα, αμυντικά και επιθετικά: υλικό κατασκευής, αξία, σε ποια εποχή ανήκουν, τι ιστορία έχουν μερικά απ’ αυτά; Χρησιμοποιήστε οπωσδήποτε εικόνες! 

 

8.       Εικόνες των μετόπισθεν: πώς ζει/ενεργεί ο άμαχος πληθυσμός όταν οι άντρες πολεμούν, πώς επιδρούν σ’ αυτούς που πολεμούν, τι τύχη έχουν όταν η πόλη τους κυριεύεται;
 

9.       Ο Δίας: επίθετα, χαρακτηρισμοί που φανερώνουν τις ιδιότητές του, ποια η θέση του ανάμεσα στους άλλους θεούς, πώς επιβάλλεται, ποιος ο ρόλος του μέσα στην Ιλιάδα, στη σύγκρουση Αχιλλέα, Αγαμέμνονα, με ποια κριτήρια παίρνει τις αποφάσεις του, ποια η σχέση του με τη Μοίρα, ποιος από τους δυο καθορίζει την τύχη του ανθρώπου, σε ποιες περιπτώσεις δείχνει ουδετερότητα, αποδίδει δικαιοσύνη, αγαπά τον πόλεμο ή όχι, πόσο αντιφατικός είναι σ’ αυτό και πώς μπορεί να εξηγηθεί η αντιφατικότητά του;
 http://www.xfiles.gr/wp-content/uploads/2011/12/zeus.jpg

10.    Οι άλλοι θεοί: ποιοι είναι φιλοαχαιοί, ποιοι φιλοτρώες και γιατί, πώς επεμβαίνουν για να βοηθήσουν τους προστατευόμενούς τους, πώς συγκρούονται μεταξύ τους, ποιοι ποιους προστατεύουν ιδιαίτερα και γιατί, είναι σταθερή η προστασία τους, πόσο πειθαρχούν στο Δία;

 

11.    Οι παρομοιώσεις της Ιλιάδας: πού χρησιμοποιούνται, τι πετυχαίνουν, από πού αντλεί υλικό γι αυτές ο ποιητής, ποιος κόσμος προβάλλει μέσα απ’ αυτές και ποια η σχέση του με τον ηρωικό κόσμο του έπους, ξεχωρίστε αυτές που θεωρείτε ωραιότερες, με βάση την εικόνα που προβάλλουν, τις αντιστοιχίες των παραβαλλομένων και σχολιάστε τες.

12.    Μετατρέψτε μια σκηνή σε θεατρικό κείμενο (διάλογο) και δραματοποιήστε την ή /και καταγράψτε την σε βίντεο. 

13.    Αποδώστε τις εντυπώσεις σας από μια σκηνή που σας άρεσε με μια  ζωγραφιά, διήγημα, ποίημα, κολλάζ.

14.    Δημιουργήστε μια παρουσίαση/βίντεο συνδυάζοντας την ανάγνωση του κειμένου μιας σκηνής με σχετικές εικόνες (οπτικοποίηση σκηνών).


ΟΔΗΓΙΕΣ – ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

  • Οι εργασίες μπορεί να είναι είτε ατομικές είτε ομαδικές. Διαλέξτε κάποια από τις παραπάνω ή προτείνετε εσείς ένα θέμα που σας ενδιαφέρει περισσότερο. Κρατάτε σημειώσεις με τα στοιχεία που σας είναι χρήσιμα με παραπομπές στο κείμενο ( π.χ τρομερόν θυμόν του Αχιλλέως, Α στ.1-5), ταξινομήστε τα στοιχεία κατά ενότητες σε ντοσιέ με φύλλα (επιτρέπει την μετακίνηση/προσθήκη φύλλων ώστε να έχετε έτοιμο το υλικό για χρήση) ή στον υπολογιστή σας.

  • Μπορείτε να παρουσιάσετε τις εργασίες σας με όποια μορφή θέλετε. Αξιοποιήστε τις δυνατότητες του Η/Υ, αν διαθέτετε (power point, movie maker, mind maps) Πλαισιώστε τις εργασίες σας με εικόνες, ήχο, βίντεο.

  • Χρήσιμο φωτογραφικό υλικό /πληροφορίες θα βρείτε στις  διευθύνσεις: 
http://www.maicar.com/GML/002Dictionaries.html (γράψτε στην αναζήτηση το όνομα που θέλετε στα Αγγλικά πχ Hector)
 

  • Αναγνώσεις των ραψωδιών στις διευθύνσεις:


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου