Τρίτη, 16 Οκτωβρίου 2012

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ - ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ - ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ



ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ 

1.       Οι τρεις βασικοί ήρωες, Ελένη, Μενέλαος, Θεοκλύμενος, το ήθος και η εξέλιξή τους: Βρείτε χαρακτηριστικές φράσεις που αποτυπώνουν ανάγλυφα το ήθος και την εξέλιξή τους από την αρχή ως το τέλος του έργου. Πλαισιώστε τις φράσεις με εικόνες και δημιουργήστε μια παρουσίαση. 

 

2.       Μενέλαος, Τεύκρος: Από το μύθο στην τραγωδία. Συγκεντρώστε στοιχεία γι’ αυτούς από το μύθο, τα ομηρικά έπη, τους τραγικούς ποιητές. Πλαισιώστε τα στοιχεία με εικόνες /βίντεο και δημιουργήστε μια παρουσίαση. Εκτός από την http://el.wikipedia.org/ , υλικό (πληροφορίες,  εικόνες) θα βρείτε και στις διευθύνσεις: http://www.hellenica.de/Griechenland/Mythos/GR/Menelaos.html

 

3.       Ο ρόλος των θεών στην Ελένη του Ευριπίδη. Συγκεντρώστε τις σχετικές αναφορές με παραπομπές στο κείμενο. Πώς αντιμετωπίζει ο Ευριπίδης  τον ανθρωπομορφισμό των θεών; Τι πιστεύει για τη δυνατότητα του ανθρώπου να συλλάβει το θείο; Ποια  γνώμη έχει για τους μάντεις και την τέχνη τους; 

 Aphrodite (Venus), goddess of love | Roman fresco from Pompeii C1st A.D. | Archaeological Museum, Naples

4.       Ο Ευριπίδης έχει χαρακτηριστεί «από σκηνής φιλόσοφος». Να βρείτε τις φράσεις που έχουν φιλοσοφικό-γνωμολογικό χαρακτήρα και να τις κατατάξετε σε κατηγορίες ανάλογα με το θέμα τους. π.χ για τον άνθρωπο, τα φαινόμενα και την ουσία, το θείο, τον πόλεμο, το δίκαιο. Μπορείτε να δημιουργήσετε μια παρουσίαση με τις φράσεις αυτές πλαισιωμένες με εικόνες. 

 

5.       Ο ανθρωπισμός του Ευριπίδη. Συγκεντρώστε στοιχεία που τον αποδεικνύουν. Επιμέρους θέματα:
α) η γυναικεία παρουσία στο έργο.( Έλένη, Θεονόη, Γερόντισσα, γυναίκες του χορού) Πώς τις παρουσιάζει; Επιβεβαιώνεται η κατηγορία εναντίον του για μισογυνισμό;
β) Οι δούλοι (Α΄Αγγελιαφόρος, υπηρέτης Θεονόης). Πώς τους παρουσιάζει;
γ) Η στάση του απέναντι στα θύματα του Τρωικού πολέμου, Έλληνες και Τρώες.
 

6.       Ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του έργου: συγκεντρώστε αναφορές που καταδικάζουν τον πόλεμο άμεσα ή έμμεσα. Πώς σχετίζεται ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του έργου με την εποχή στην οποία ζει και γράφει τα έργα του ο Ευριπίδης; Ποιους θεωρεί υπεύθυνους για τους πολέμους; (άρθρο ή παρουσίαση)
 

7.       Η επίδραση του μύθου της Ελένης στη νεοελληνική (Ρίτσος, Σεφέρης, Σικελιανός, Σινόπουλος)  και/ή  στην παγκόσμια ποίηση (G. Apollinaire, T. De Banville, P.J. Jouve, Ronsard, κ.α). Πώς φαίνεται η επίδραση του Ευριπίδη σε καθέναν από τους ποιητές; Δημιουργήστε μια παρουσίαση/βίντεο με τους σχετικούς στίχους και επενδύστε με εικόνες/ήχο της επιλογής σας. (τα ποιήματα θα σας δοθούν, αν επιλέξετε το θέμα αυτό)


8.       Δημιουργήστε μια σύγχρονη εκδοχή ή μια παρωδία της Ελένης. Γράψτε σε περίληψη το μύθο της δικής σας Ελένης και παρουσιάστε αναλυτικά μια από τις σκηνές του δικού σας έργου.

 

9.       Διαλέξτε μια σκηνή που σας άρεσε και προτείνετε λύσεις σχετικά με την σκηνοθεσία, την ερμηνεία,  τη μουσική, το σκηνικό, τα κοστούμια. Στη συνέχεια δραματοποιήστε την. Αν το αποτέλεσμα σας ικανοποιήσει μπορείτε να την καταγράψετε σε βίντεο.

 

10.    Παρουσίαση τραγωδίας (Ευριπίδη, Αισχύλου, Σοφοκλή) ή κωμωδίας  του Αριστοφάνη: αφού διαβάσετε το κείμενο ( θα σας δοθεί, αν επιλέξετε την εργασία αυτή), ετοιμάστε μια παρουσίαση με την υπόθεση, τους βασικούς ήρωες και τα θέματα που θίγονται σ’ αυτή. (Για σχετικό φωτογραφικό υλικό αξιοποιήστε τα ψηφιακά αρχεία του Εθνικού Θεάτρου http://www.nt-archive.gr 
    και του ΚΘΒΕ http://www.ntng.gr




11.    Διαλέξτε ένα από τα κατά ποσόν μέρη της Ελένης και ετοιμάστε μια παρουσίαση/βίντεο με την υπόθεση, τα θέματα που θίγονται (διάνοια), το ήθος των ηρώων. Χρησιμοποιήστε χαρακτηριστικούς στίχους, επενδύστε με εικόνες, κατάλληλη μουσική. Αξιοποιήστε το ψηφιακό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου για σχετικό φωτογραφικό και ηχητικό υλικό: 
http://www.nt-archive.gr (στην Αναζήτηση γράψτε «Ελένη») και τους συνδέσμους από το εμπλουτισμένο ψηφιακό βιβλίο της Ελένης στη διεύθυνση: http://digitalschool.minedu.gov.gr/courses/DSGYM-C112/.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου